MTB i Anderstorp

I Anderstorp kan du välja att cykla Hyttbanan på 2,3 km eller Jonsbobanan på 4 km. Start vid Gläntan alternativt från Töråsskolans parkering. Skyltat från båda håll.

Jonsbobanan är medelenkel. Banan har 3 startplatser, mittemot Hyttbanans start, Knutpunkten och vid Töråsskolan. Se karta. Jonsbobanan är en mycket omväxlande bana med berms med härligt flow, stigar både utför plant och uppför i fin terräng. Mosquito highway som går längs med Anderstorpsån där har vi en riktigt härlig och fin sträcka med små fina kullar och broar. Det går fint att cykla banan lugnt och fint och det går garanterat även få upp pulsen ordentligt. Jonsbobanan Strava

Hyttbanan är svår Banan startar på ett ställe. Se karta. Hyttbanan tar dig igenom fin gran och tallskog med tekniskt svåra inslag, givetvis finns det B och C spår också. Denna bana är teknisk, lite jobbigare och går mer upp och ner med små hinder. Hyttbanans skyltar håller på att bytas. Hyttbanan Strava

Banorna är byggda av ideella insatser och är under byggnation på vissa ställen och kommer förbättras kontinuerligt. Vi försöker bygga banorna på ett säkert sätt med både enkla och avancerade slingor och spårval. (Svårighetsgrad A B och C spår). Där A spåret är svårast och C är enklast. Banorna följer IMBA EU graderings och skyltningssystem. Grön bana är mycket enkel, blå är medelenkel, Röd är svår och svart är mycketsvår. Jonsbobanan är medelenkel och har genvägar där det är svåra hinder så alla kan köra den och är märkt med blå namnskylt och riktningspilar. Imba eus gradering bygger på hur tekniskt svår banan är, inte hur jobbiga de är det bestämmer du själv med ditt tempo. Längs banorna så är hindren utmärkta med färgmarkering som visar svårighetsgraden av hindret (Grön, blå, röd eller svart). Den färgade pilen visar även i vilken riktning de olika hindren finns. På vissa ställen så går banorna på samma ställe och då sitter banans namnskylt över och riktningspilen under namnskylten. Var ytterst försiktig när du kör första varvet på någon av banorna så ni vet att ni klarar hindren som är längs banorna, stanna gärna och titta på hur du tar hindren på säkrast, enklast och smidigaste sättet. Allt utnyttjande av banorna sker helt på egen risk. Vi rekommenderar att cykeln har täta ändar i styrets handtag, hjälmen bör passa bra på huvudet och remmarna ska sitta ordentligt under hakan. Det finns fler olika ställen att starta på de olika banorna. Se kartor. Banorna finns även som rutter och segment på Strava och Trailforks. (App till telefon, websida för träning)

Anderstorp Gläntan 33491 Anderstorp